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Article Title: Nephrology eConsults for Primary Care Providers: Original Investigation.
Authors: Keely, Erin; Li, Jennifer; Magner, Peter; Afkham, Amir; Liddy, Clare
Journal: Canadian journal of kidney health and disease Volume 5
Date of Publication:2018
Abstract:
BACKGROUND: The Champlain BASE (Building Access to Specialists through eConsultation) eConsult service allows primary care providers (PCPs) to submit patient-specific clinical questions to specialists via a secure web service.OBJECTIVE: Our objective was to describe the types of nephrology questions asked through an eConsult service based in eastern Ontario and assess the service's impact on the need for face-to-face consultations.DESIGN: Cross-sectional study using descriptive statistics was conducted using nephrology cases submitted between May 2011 and January 2015. Specialist response times and referral avoidance were collected. Validated taxonomies were used to categorize cases based on question type and content.SETTING: Patient cases were collected from PCPs in Ottawa, Ontario, and its surrounding communities and submitted to nephrologists at the Ottawa Hospital.PATIENTS: During the study period, 155 eConsults were submitted to nephrology.MEASUREMENT: Utilization and survey data were collected for all eConsults. Questions were categorized by subject matter and question type.RESULTS: A traditional consult visit was avoided in 45% of cases based on the specialist's advice; 21% cases required referral. Thirty-two percent of eConsults took specialists less than 10 minutes to complete, 55% took 10 to 15 minutes, 11% took 15 to 20 minutes, and only 2% took more than 20 minutes. Twenty-five percent of cases were related to proteinuria, 18% to chronic kidney disease (CKD), 17% to imaging, and 12% to drug use in CKD. Common question types included general management (37%), interpretation of laboratory test (17%), interpretation of an image report (13%), and need for nephrology referral (11%).LIMITATIONS: Some consults contained multiple categories and question types. Our analyses required a single classification, which may underestimate the number of questions in each category. Our study had a small sample size using cases completed in a single health jurisdiction, limiting generalizability.CONCLUSIONS: The Champlain BASE eConsult service provided guidance to PCPs and reduced the number of face-to-face nephrology consultations.CONTEXTE: La plateforme BASEMD (Building Access to Specialists through eConsultation) de Champlain, en Ontario, consiste en un service de consultation medicale en ligne : cette plateforme Web securisee offre la possibilite aux fournisseurs de soins de sante primaires (FSSP) de soumettre des questions dordre clinique a un medecin specialiste.OBJECTIFS DE LETUDE: Notre objectif etait bipartite : 1) determiner les types de questions reliees a la nephrologie faisant lobjet dune consultation en ligne dans lest de lOntario; 2) evaluer lincidence de ce type de service sur les besoins de consultations en clinique.TYPE DETUDE: Letude transversale, menee a partir de statistiques descriptives, incluait tous les cas de nephrologie soumis entre mai 2011 et janvier 2015. On a extrait les donnees dutilisation et les renseignements pertinents de chacune des consultations en ligne. Les questions ont ensuite ete classees par sujet et par type.CADRE: Les cas ont ete recueillis aupres des FSSP de la grande region dOttawa (Ontario) et soumis aux nephrologues de lhopital dOttawa.PARTICIPANTS: Au cours de la periode visee, 155 consultations en ligne en nephrologie ont ete soumises.MESURES: On a note le temps de reponse des specialistes et recueilli les cas ayant permis deviter un aiguillage vers une consultation en clinique. Les taxonomies validees ont ete utilisees pour classer les cas selon le type de questions et leur contenu.RESULTATS: Lavis dun specialiste en ligne a permis deviter une consultation en clinique dans 45 % des cas; un aiguillage sest avere necessaire dans 21 % des cas. Pour bon nombre de cas, la consultation en ligne avec le specialiste a dure entre 10 et 15 minutes (55 % des cas); 32 % des consultations ont dure moins de 10 minutes et 11 % ont dure entre 15 et 20 minutes. Seulement deux pour cent (2 %) des consultations en ligne ont pris plus de 20 minutes. Les cas se rapportaient principalement a la proteinurie (25 %), a linsuffisance renale chronique (18 %), a limagerie (17 %) et aux traitements medicamenteux (12 %). Les principaux types de questions posees concernaient la prise en charge generale du patient (37 %), linterpretation des resultats de laboratoire (17 %), linterpretation dun rapport dimagerie (13 %) et la necessite ou non de consulter en nephrologie (11 %).LIMITES DE LETUDE: Le faible echantillonnage et la provenance geographique restreinte des cas sont deux facteurs qui limitent la portee et lextrapolation des resultats. De plus, certaines consultations comportaient plusieurs types de questions ou couvraient plus dun sujet; comme nos analyses exigeaient une classification unique, le nombre de questions dun type donne a pu etre sous-estime.CONCLUSION: Le projet de consultation en ligne BASEMD de Champlain a rempli ses objectifs en procurant aux FSSP un acces aux specialistes et en reduisant le nombre de consultations en clinique de nephrologie.